söndag 2 augusti 2009

Vertikal på Storsjön...

...visst är det lustigt ibland. En av mina bästa vänner Lennart kommer från Sandviken, flyttade ner till Bro för en tjugo år sedan. Kvar i Sandviken och Bovik finns en sommarstuga som han bjudit oss till, dvs min familj och jag, många gånger... Vi har firat många sköna helger där, både sommar o vinter men aldrig riktigt fiskat förutom något abborrpass mellan varven. Visst vet jag att storsjön har många och fina gösar och är ett känt trollingvatten men det har lixom aldrig blivit av att vi gett oss på dem...
Nu blev det ändå och faktiskt äntligen av. I torsdags bestämde vi att jag skulle släpa upp Lindern för ett försök, lite tips fick jag av skicklige Peter "Cisco Kid" Lindberg i Sala som har egna och kompisars erfarenhet i ryggen, visst är det kul med människor som bjuder på sin erfarenhet och kunskap, många tack Peter.

Bilen gick som en klocka förbi Heby och Gysinge och landade säkert i Bovik utanför Sandviken, jag har nyligen skaffat en Kia Sportage diesel med fyrhjulsdrift, jag blir bara nöjdare och nöjdare med min budgetjeep. I stereon satt Pearl Jams gamla cd "No Code"... En ganska usel skiva av världen bästa band men som faktiskt har ett guldkorn, "off he goes", passade bra för just denna dag...

Ramp fanns nere vid Bovik, tyvärr bara för boende, det tog inte många sekunder innan "ramppolisen" dök upp och undrade vad vi sysslade med, var vi kom ifrån och vad vi skulle göra... mannen ondgjorde sig över Stocholmare och folk från Upplands-Väsby (vad just denna lilla ort gjort just honom var oklart). Trist, att just ramper ska vara så känsligt för folk, att inte kunna bjuda tillresande sportfiskare på möjligheten att sjösätta bekvämt, nej, mitt är mitt o ditt är ditt... Vi blev dock godkända eftersom Lennart har stuga i området eller så var det för våra vackra ögon ...

Fisket då? Jo, jag har länge känt att just vertikaljiggandet skulle vara lite trist om det bara handlade om att fiska på lekfisk... Duktiga fiskare runt om i landet, framför allt i Småland, har de senaste åren lyckats ganska bra i stort sett hela det isfria året. Själva har vi i kompisgänget egentligen bara haft bra fiske i ett par få stockholmssjöar efter leken, tex Mälaren är fortfarande svår, där skulle det vara kul att lyckas så smånigom... Nåväl, väl ute på sjön började det bra och dåligt, vi fiskade kanske bara ett par timmar men tappade omgående fyra! stycken gös, har sällan haft så många tappade fiskar på raken... Kul att dem hugger, trist att dem kliver av... Ännu intressantare är att studera andra på sjön. Vi fick verkligen en överaskning, kunde direkt räkna till tre båtar i vårt område som vertikalade. Faktiskt fler än trollarna, buskul... Vertikalklubben på Storsjön är också generösa goa gubbar, tips om jiggar och fiskeställen kommer utan att man måste fråga, härligt... Dagen därpå blir det lite mer ordning, fisket går trögt den första timmen, på flaket vi fiskar för tillfället ligger det några andra båtar som också har det lite kärvt... Jag börjar fundera på mina egna erfarenheter från andra sjöar, vad gör man när man det är trögt... Vi lägger oss på lite djupare vatten, letar betesfisk... Hittar några ganska rejäla löjstim på 6,5-8 meter. Byter till lite mindre och stelare jiggar och JA, koden är knäckt... Under 1,5 timme landar jag fem stycken gösar, två flotta fiskar på ca 2,5 kilo och tre lite mindre... Storsjön blir plötstligt givmild och fisken sitter kvar på kroken dessutom...

Fisket denna dag kommer kanske inte att gå till historien men har övertygat mig om att Vertikaljiggandet bara har framtiden för sig, att det verkligen utövas runt om i landet är ingen nyhet men att det börjar få sånt genomslag att gamla härdade trollare helt slutat släpa runt wobblers på frivattnet och gått över till VJ, som var så tydligt på just Storsjön, hade jag ingen aning om... Tack alla goa gubbar på sjön för tips och idéer. Inte illa att man hade en "kusin" på sjön dessutom. Den första bilden visar skicklige Fredrik Owetz med nästan identiskt båt som jag har... Fredrik var till stor hjälp för oss tillresta oskulder på Storsjön...

Lite att tänka på när det gäller Storsjön är att respektera bla de fredningsområden som finns för gösleken, trollingfisket är också begränsat vissa tider... Fiskekort är en självklarhet, inköpsställen för dessa samt fredningstider mm hittar du i länkarna som följer. Storsjön är ett vatten som stundtals ger rikigt bra fångster, vissa dagar kanske bortåt 25-30 fisk... Det gör absolut ingenting om man sätter tillbaka dessa för framtida återfångster och fortsatt bra fiske...

Visst är det gott att leva.

Info om Storsjön mm
http://arbetarbladet.se/merlasning/fiske/1.59908
http://www.gastrikland.com/G%F6ra+-+G%E4strikland__1053.html/subCat/Fiske/objID/26791

2 kommentarer:

  1. Det var ju självklart när man sitter och läser en fiskeblogg att Owetz är med på ett hörn :)
    Jag jobbar med honom på Ericsson :P

    SvaraRadera
  2. ...kul, hälsa. Han var till stor hjälp. Tyckte mycket om Storsjön o åker snart tillbaka...

    SvaraRadera