måndag 8 juni 2009

...bättre gösfiske...


...alla sätt är bra utom de dåliga. Redan på 90:talet började jag fiska med Berkleys gula doftjiggar, curlytails mfl och fick ett så stort förtroende för dessa att jag slutade fiska med annat än dessa. Kanske ensidigt men "testperioden" varade över flera år... Jag tror inte alls att det var själva jiggarnas överlägsenhet som gjorde att jag och vänner fångade hundratals abborrar i tex Lejondalssjön utan just att Berkley var först med att smaksätta sina jiggar. Detta upplevde jag extra viktigt när fisket var trögt, jag lyckades åtskilliga gånger att fånga en o annan hyfsad gös eller borre när andra beten svek. Doft/ attraktor medel har sedan dess alltid funnits med vid gös och abborrfiske. De senaste vertikaturerna efter gös turerna har jag faktiskt fiskat med ett nytt medel, Gulp Alive Crawfish (kräft eller skaldjursdoft). Problemet med att bedömma ett sådant här medel är att det egentligen kräver flera säsongers test och jämförelse med samma bete utan medel eller med ett medel av annat fabrikat... och ett sådant test har jag absolut inte gjort. Jag tänkte ändå tipsa om just Gulp Alive, jag tycker mig se att jag fångat fler fiskar än mina kamrater med detta medel, baserat på ca 20 fisk för mig själv och kanske 4-5 för kamraterna. Visserligen har jag nog varit den mest rutinerade i båten men samtidigt haft en lite sämre position då jag kört båten alla gånger, den som sitter fram får sas första tjing på fisk vi kör över (åtminstonde tror jag att det förhåller sig så, ge gärna synpunkter på detta)... En annan fördel som dock inte alls är avgörande vid fiske men ändå, är faktiskt både flaskans utforming med lås för spraymunstycket och den väl tilltagna volymen, 237 mm samt ett "hyfsat" pris strax under 80:-. Medlet är naturligtvis både biologiskt nedbrytningsbart och har enligt Berkley "extremt lång hållbarhet", om det är en vecka eller 15 år vet inte jag...
www.youtube.com/watch?v=0RLAvK5bREE
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3268&art=1320090
http://www.berkley.se/product-berkley-4-2009-289-Bete_Soft_Bait-Berkley_GULP!_ALIVE_Spray.html
http://www.fishing-reporter.info/berkley-gulp-alive-spray-attractant-review

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar