onsdag 17 juni 2009

...att testa är halva nöjet...

Halva nöjet med fiske tycker jag är att hitta nya, effektivare redskap, beten och tillbehör som gör att man blir bättre fiskare... Igår hade jag lånat in ett specialdesignat vertikalspö av Jens På Wallins Fiske i bålsta, AMS Jackie Ferrona Best Verticale, och även köpt upp mig på lite nya jiggar och ett nyft doftmedel, Trigger X Zander som innehåller feromoner. Ett ämne som alla djur (inkl människor) avger, ett slags doftspråk för bla sex! I går kombinerade jag sas nya spöet med gamla vanliga jiggar och Trigger X med mycket lyckat resultat... Sex fina gösar mellan 3,8 ner till ca 2,5 kilo på kanske tre timmars effektivt fiske. JF Spöt är 1,90 långt, byggt på "japansk kvalitetsklinga" och uppges ha intervallet 14-21 gram. För att börja baklänges så tycker jag att det kanske är något underklassat. Det klarar ganska lätt beten upp till 30 gram, sedan blir det lite "svampigt". Detaljerna är utmärkta och något som var väldigt positivt är avsaknaden av traditionellt triggergrepp, handtaget är helt slätt. Mycket skönare att hålla i under timmar av "dunk i sten", vid detta fiske är det helt onödigt med trigger. Totalt finns åtta spör ringar och de fyra översta är desstutom lindade i orange färg. Förmodligen tänkt att underlätta fiske när amn bara ser nappen, eftersom jag tror att en rutinerad fiskare kan känna ett napp med fler sinnen än ren känsel (ryck i spöt) så är detta av godo. En fördel med det orangea är också att ögat hittar spöt direkt i röran som uppstår i en vertikalbåt, Min gode vän Linus Johanssons högsta betyg för ett vertikalspö är om det är elektriskt eller ej. Dvs om minsta stöd fortplantar sig från betete, genom linan och upp till din hand. JF Best Verticale kvalar definitivt in här. Aboslut hyperkänsligt, klart i klass med klassettan Luc Coppens Vertical Pro spö... Vid drillning så jobbar klingar succesivt nertill handtagsdelen och suger effektivt musten ur stygga gösar. Jag har tidigare i bloggen nämnt att spöringarna orsakade friktion mot linan, både ljud och "skrap" kan man säga. Igår testade jag med en annan rulle med ny fireline 0,10 och då märkte jag inga sådana tendenser...
Totalt intrycket är alltså mycket bra, absolut toppklass. Ett sobert spö med utmärkta vertikalegenskaper och riktigt fina detaljer, kanske skulle det funnits en eller ett par spöringar till, inte viktigt för funktionen men för ögat och ordningens skull.
Priset är dock högt, 2495:- (ordinarie 3295:-). Du kan nästan får ett par stycken likvärdiga Fox spön för denna peng.

Doftmedel är ju högintressant. Att de funkar är utan tvivel men vilka funkar bäst och visst skiljer det sig från vatten till vatten. Trigger X Zander är en gel, nästan en pasta... Doften är ganska svag, luktar lite plast men det är tydligen så det ska vara. Feromoner i sig är doftlösa och tas upp av något som kallas VNO öppningar, långt in i näsan, av dessa har fisken (och vi)fyra stycken som vid kontakt med feomoner skickar signaler till hjärnan. Mest utforskat är feomoners betydelse för djur när det gäller att skicka signaler såsom "nu är det dags att föröka oss" eller så kan man kalla det attraktion, vilket man vill...
Gelen är i substansen ganska fast, den fuknar utmärkt att smörja på jiggen och sitter kvar riktigt länge... Hela idén är riktigt intressant, kan konstatera att jag åminstonde inte fick mindre fisk med Trigger X Zander, tro kan försätta berg... Lägger också in några bilder fårn gårdagen, gode vänne Janne Granath med fin fisk på knappt fyra kilo, tog på en Kopyto 5,5 tum, mina fiskar tog på brun Big Hammer, oväntat kanske... :)




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar